Kropp och själ

Nu skriver jag ett trist inlägg men då kanske de negativa tankarna kan får stanna just här: i inlägget.

Jag får ju betala för mina infall, som att börja dansa igen och testa att jogga. Trots att det är skonsam dans så kände jag mig så inflammerad i musklerna dagen efter första lektionen att jag gav efter och började ta mina antinflammatoriska tabletter jag fick på akuten förra sommaren. Har hemskt svårt för att ta mediciner över huvudtaget, undviker det så länge jag kan egentligen.

Vet inte hur jag ska beskriva värken bättre än att det känns inflammerat. Från foten, genom vaderna, knäna, låren, höften, in i magen, bröstet, genom armen uti fingrarna och genom nacken upp i huvudet. I halva kroppen, det växlar, ena dagen är det vänster sida, i bästa fall har jag en mellandag utan värk och sen vanligtvis höger sida och sen börjar det om igen. Vanligtvis är det "bara" spänt och gör ont i en eller några delar av kroppen åt gången, vilket gör mig trött, men det kan jag ta. Men när det är riktigt jobbigt är det som det var efter dansen: kan inte sitta still för då vill jag bara röra mig, typ springa iväg från värken men orkar inte röra mig hela tiden för då spänner jag mig för att på något annat sätt försöka fly värken, blir så stressad, spänd och rastlös och irriterad att jag börjar andas dåligt (med axlarna uppe vid öronen) och får svårt att somna. Värken orsakar massa stressreaktioner helt enkelt och jag som den känsliga person jag är har svårt att värja mig.

Så den dagen efter dansen glömmer jag gärna, för jag blir på så dåligt humör. Tror det är en anledning till att jag har svårt att svara på hur mycket och hur ofta jag har ont när jag blir frågad, förtränger det helt enkelt.

Men jag älskar dansen ändå. Innan förra lektionen förberedde jag mig med en tablett och sen tog jag en efteråt och visst hade jag den vanliga värken + träningsvärk sen (bra värk!) men inte den där hemska, extrema! Väljer att tro att kroppen vänjer sig och att jag lär mig slappna av under lektionen så att jag inte retar upp musklerna.

Jag sprang inte alls långt igår och slutade direkt när det kändes i knäna. Men det var på asfalt och lite backigt så nu idag har värken (den inflammerade) tilltagit mer och mer. Den är inte lika hemsk som efter första danspasset men det gör ändå väldigt ont alltså. Tabletten funkade inte för 5 öre och det krampar lite ibland. Vill inte sova för det är ett sånt projekt att somna. Sitter alltså vid datorn för distraktion, slippa tänka på att det gör ont. Eller slippa tänka överhuvudtaget.

Vill bara inte låtsas som att allting är perfekt hela tiden, men vill inte låta negativa tankar ta över heller. Så är det i alla fall, och jag lovar att jag jobbar så hårt för att fixa det här. Förutom att det gör ont så känner jag mig mycket starkare och sundare i kroppen än förut, rör mig mer och med glädje. Yogar, simmar, dansar, promenerar för att jag vill och inte längre för att jag borde. Det är ganska stort för mig.

I det stora hela är jag ganska stolt över mig men har ganska långt att gå fortfarande. Det är ju en mental härva som ligger bakom min stress och allt det onda, kropp och själ hänger ihop helt enkelt. Sakta men säkert helt enkelt.



Ps. det skrämmer mig nåt enormt att öppna mig så här. Men det är nog nyttigt.

Update: loggar in var femte minut, läser om och vill radera hela inlägget. Ångrar mig, loggar ut och så om igen. Nej nu får det stå till imorgon åtminstone.


Kommentarer
Postat av: Vicky

låt det stå, det är nog bra. och krya ordentligt. <3

2012-06-24 @ 11:49:22
URL: http://vickys.se/
Postat av: Natalie

Tycker du borde låta inlägget stå kvar, det är bra att skriva av sig ibland!



Vilken fin bloggbakgrund du har förresten! :)

2012-06-24 @ 14:45:59
URL: http://nataliejjaber.blogg.se/
Postat av: B Y S I S T E R S

Haft en bra helg? :)<3

2012-06-24 @ 18:54:47
URL: http://bysisters.se
Postat av: Areyanna

Modigt av dig! Tråkigt att du har ont, känner igen mej där, har levt länge med en ond rygg. Men efter 2 opertioner är jag nu bättre och har sakta börjat kunna träna igen =) Du har helt rätt med att kropp och själ hänger ihop=) Keep up the good work girl! Kram från mig å king

2012-06-24 @ 20:15:48
URL: http://areeyanna.blogg.se/
Postat av: caisas

nice blogg, allt bra? :)

2012-06-24 @ 22:00:49
URL: http://caiisas.blogg.se/
Postat av: Hanna & Vanessa - Bloggen med tips! ♥

Super fin blogg!

Allt bra idag? ;-)

2012-06-24 @ 22:45:29
URL: http://ourmemoriiees.blogg.se/
Postat av: Joel

Det är bra, var bara dig själv. Känn ingen press att vara på topp jämt. Jag hoppas det blir bättre, och ber även en bön.

2012-06-26 @ 15:44:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0