Fin du carnaval

Den årliga tvåveckorskarnevalen avslutades med fyrverkerier. Förra söndagen stod vi på stranden och beundrade dem med resten av invånarna i Nice.

Fina Nice.

Vendredi le 2 mars

Mysmiddag

Värme

Pluggdag idag, har snart läst klart Albert Camus L'étranger. Sitter just nu och försöker komma ihåg allt som händer här.

I fredags hade vi middag med franskt tema hos mig, menyn bestod av: tortillas faits à la main, coq au vin, tarte tatin et un peu de pain et de vin. Vad fyndiga vi är va? Haha.

I går simmade jag i havet och fick färg i ansiktet, trots lite molnigt väder. Himla varmt och skönt på stranden. Sen lagade Malin och jag värsta lyx-och budgetlunchen, spelade backgammon och drack mynta-te. Kvällen spenderades först hos Agnes (med fortsatt backgammonspel, tar med det överallt...) och sen tittade vi på avslutningen av karnevalen på stranden. Massa fyrverkerier och folkfest-stämning och fina vänner.

Denna dag börjades med långpromenad med Agnes, längs Promenade des Anglais, via hamnen och upp på Colline du château. Sjukt bra start. Sen har jag läst på balkongen och sen inomhus när solen gick i moln. Nu regnar det, ganska mysigt. Och så har jag legat vågrätt och försökt tänka bort smärtan i halva kroppen, för jag är i övrigt så himla nöjd!

Kram!

Cher Aix-en-Provence 2

Efter marknaden gick jag till min gamla praktikplats, det lilla crêperiet. Tog ingen bild! Alltså fy skam på mig. Kom dit på en lugn tid, överraskade min gamla chef, blev bjuden på crêpe och te och pratade länge! Så himla trevligt att se henne igen. Hon visade mig alla förbättringar som gjorts, berättade om att det går åt rätt håll med företaget (hon har startat crêperiet själv, lagt hela sin själ i det om man säger så) och frågade mig en massa om Nice. Sa till slut hejdå och köpte med mig koppar gjorda för att dricka bretagnsk cider ur.

Vandrade vidare till rue d'Italie. Här är vårt gamla stammiskafé, förutom Book in Bar då!

Skulle inte till värdfamiljen förrän vid kl. 15 så gick in på Musée Granet som ligger på en tvärgata till rue d'Italie. Tredje gången jag går på det muséet! Men det är gratis för studenter och de har intressanta utställningar, Corpuscules hette den som var nu.

Köpte sen en bukett Mimosa-blommor (de blommar i Provence i februari, vackert!) till värdfamiljen och promenerade dit. Det var så kul att se dem!! Vi snackade en stund och sen gick jag och madame på bio och såg The Artist. Hemskt bra film! Värd sina Oscars tycker jag.

På söndag tog vi, mamman i familjen, en schweizisk tjej som bodde hos dem nu (i mitt gamla rum!), bilen till foten av Ste Victoire för att kunna vandra lite och profiter de (typ ta vara på/njuta av) solen, det fina vädret och landskapet.

Nästan för fint. Passade på att plocka vilt växande rosmarin och timjan också!

Kom tillbaka till Nice på söndagskvällen med helt ny energi. Merci pour un super week-end!

Cher Aix-en-Provence

Fortsättningen på förra helgen.

Tog tåget 05.55 från den fina tågstationen i Nice (måste komma ihåg att fota byggnaden) och var glad över att den ligger nära var jag bor. Satte mig lite nervöst i en av vagnarna som visst bestod av kupéer. Hamnade med några andra unga tjejer och varenda en av oss satt med musik i öronen och nickade till då och då ända fram till Marseille.

Såhär såg Marseille ut från Gare St Charles halv nio på morgonen. Lyckorusig över att stå där igen! Höll dock hårt i väskan. Det går omkring ganska så beväpnade och många vakter på den stationen. Där ska man nog inte hänga på natten. Anm. alltså inte för vakterna, utan för att det kan vara farligt och att det därför finns så många vakter. Haha.

Gare St Charles. Stannade inte kvar i Marseille utan satsade på att få ut det mesta av mitt besök i Aix. Har ju ändå hängt en del i Marseille förra våren. Vill dock se mer, men det får bli en annan gång!

Tog alltså lite nostalgiskt navetten (bussen) till Aix, tar en halvtimma. Började med att promenera från stationen till centrum och fotade samtidigt fontäner som jag insåg att jag inte har några bilder på. La Rotonde har vi här.

Fina huvudgatan Cours Mirabeau.

Första stoppet blev Book in Bar där vi hängde och pluggade och åt cheesecake hela förra våren.

Ett måste!

Klockan hade hunnit bli 11 då jag gick vidare till marknaden som är varje dag (utom söndag tror jag?) på Place de Prêcheurs. Köpte filmer och franska och tunisiska skålar för en billig peng!

To be continued.

Förra helgen

Hade bara en lektion förra veckan så hela veckan kändes i princip som en helg. (Det kompenserades dock denna vecka då vi har haft extralektioner med vår kursansvariga som kommit från Sverige.)

Börjar med förra onsdagen då Malin kommer över med en pizza och vi kollade på resten av filmen Potiche. Pizzakartongen pryddes av någon som liknar George Clooney hemskt mycket:

Haha, sjukt va?

Skojig film, bland andra Catherine Deneuve och Gerard  Depardieu spelar i den.

På fredagskvällen tog Malin och jag bussen mot flygplatsen, eftersom Lena och Rasmus bor åt det hållet. Hängde med andra klasskompisar i deras fina lägenhet en stund och gick sen ut på gatan för att titta på karneval-ståhejet som skulle vara i deras krokar den kvällen. Började och slutade med konfettikrig!

Stackars Olivia har fått konfetti i munnen (delvis mitt fel eheh). Mitt hår är väldigt konfettivänligt. Fick ur det med en kam till slut efter lite tragglande. Hittar dock konfetti överallt fortfarande, men det är nog helt enkelt bara att
acceptera. Bild lånad av Elin.

I luvan, skorna, sängen, handfatet, plånboken, kameran, fickorna osv osv.

Trött men glad karnevalfirare som ska upp halv fem nästa morgon för att ta tåget till Aix. Gick förvånansvärt bra!