Se souvenir

Fick ett fint råd av min farfar att skriva upp vad jag gör här i Frankrike, lite som en dagbok, för att minnas. Och det är väl det bloggen är, ett minnesbank typ. Så nu skriver jag lite sånt jag vill minnas!

♦ Första (egentligen andra för jag missade första) lektionen med Marion för året, många nya ansikten i klassen men även många bekanta ♥

♦ Första lektionen med Nicole för året, bestående av bland annat en frågelek där vi använde oss av franska idomatiska uttryck. Nicole hade undvikit att fråga mig om jag har une dent contre quelqu'un (typ något emot någon) eftersom hon inte trodde att det var possible för mig att ha det. Haha säger jag bara.

♦ Fika utomhus med några klasskompisar (med värmelampor! Det snöade ju till och med idag) följt av bio där vi såg den franska filmen Intouchables - se den!!

♦ Bion följdes av att boire un petit coup (ta ett glas) på ett ställe på rue de france, även det utomhus med värmelampor. Lite brrr ändå dock.

♦ Och inte ens där tog fredagskvällen slut utan fortsatte med Agnes, Olivia, Malin, Nils och mig hemma i mitt kök där vi fikade (bokstavligt talat) efter att ha hämtat kakor hos Nils i gamla stan. Det pratades till kl. 03.00, mysigt.

♦ Efter fyra timmars sömn och lite tvättande spenderades lördagen på crêpe-lunch hos Olivia. Hennes ena colloc (= roommate) deklarerade att vi inte kunde steka crêpes, körde ut oss ur köket och stekte dem åt oss. Supergoda! Åts med nutella, socker eller speculoos (inte en sjukdom, utan ett slags pålägg som smakar pepparkaka).

♦ Lördagskvällen såg Malin och jag på film hos mig och jag lärde mig hur man poppar popcorn på spisen, uppväxt med micro som jag är

♦ Idag hämtade jag saker som jag lämnat hos Elin i min klass som haft kvar sin lägenhet över jul. Bland annat en hel del av det jag vann i en presentkorg i en fair-trade butik här (har kanske inte skrivit om det?). Som julafton att packa upp allt!! Olika teer, kaffe, choklad, kokosmjölk, olja, vinäger, vitpeppar, en korg osv.

♦ Sen kom Agnes över för att låna lite Internet och det planerades en film/laga mat/plugga-kväl på tisdag hos mig!

Haha, hjälp vad mycket det blev.

Imorgon ska jag och Agnes handla och på eftermiddagen kommer Malin hem till mig, varefter jag kanske följer med henne på en grej! Hoppas på att hinna köpa (varmare) skor imorgon också, men det är då tveksamt. Kanske bättre på tisdag.

Borde ha börjat detta inlägg med "hej dagbok".

God natt dagbok, alors.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0