Cher Aix-en-Provence


Fortsättningen på förra helgen.

Tog tåget 05.55 från den fina tågstationen i Nice (måste komma ihåg att fota byggnaden) och var glad över att den ligger nära var jag bor. Satte mig lite nervöst i en av vagnarna som visst bestod av kupéer. Hamnade med några andra unga tjejer och varenda en av oss satt med musik i öronen och nickade till då och då ända fram till Marseille.



Såhär såg Marseille ut från Gare St Charles halv nio på morgonen. Lyckorusig över att stå där igen! Höll dock hårt i väskan. Det går omkring ganska så beväpnade och många vakter på den stationen. Där ska man nog inte hänga på natten. Anm. alltså inte för vakterna, utan för att det kan vara farligt och att det därför finns så många vakter. Haha.



Gare St Charles. Stannade inte kvar i Marseille utan satsade på att få ut det mesta av mitt besök i Aix. Har ju ändå hängt en del i Marseille förra våren. Vill dock se mer, men det får bli en annan gång!



Tog alltså lite nostalgiskt navetten (bussen) till Aix, tar en halvtimma. Började med att promenera från stationen till centrum och fotade samtidigt fontäner som jag insåg att jag inte har några bilder på. La Rotonde har vi här.



Fina huvudgatan Cours Mirabeau.



Första stoppet blev Book in Bar där vi hängde och pluggade och åt cheesecake hela förra våren.



Ett måste!



Klockan hade hunnit bli 11 då jag gick vidare till marknaden som är varje dag (utom söndag tror jag?) på Place de Prêcheurs. Köpte filmer och franska och tunisiska skålar för en billig peng!

To be continued.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0