Cher Aix-en-Provence 2


Efter marknaden gick jag till min gamla praktikplats, det lilla crêperiet. Tog ingen bild! Alltså fy skam på mig. Kom dit på en lugn tid, överraskade min gamla chef, blev bjuden på crêpe och te och pratade länge! Så himla trevligt att se henne igen. Hon visade mig alla förbättringar som gjorts, berättade om att det går åt rätt håll med företaget (hon har startat crêperiet själv, lagt hela sin själ i det om man säger så) och frågade mig en massa om Nice. Sa till slut hejdå och köpte med mig koppar gjorda för att dricka bretagnsk cider ur.



Vandrade vidare till rue d'Italie. Här är vårt gamla stammiskafé, förutom Book in Bar då!



Skulle inte till värdfamiljen förrän vid kl. 15 så gick in på Musée Granet som ligger på en tvärgata till rue d'Italie. Tredje gången jag går på det muséet! Men det är gratis för studenter och de har intressanta utställningar, Corpuscules hette den som var nu.

Köpte sen en bukett Mimosa-blommor (de blommar i Provence i februari, vackert!) till värdfamiljen och promenerade dit. Det var så kul att se dem!! Vi snackade en stund och sen gick jag och madame på bio och såg The Artist. Hemskt bra film! Värd sina Oscars tycker jag.

På söndag tog vi, mamman i familjen, en schweizisk tjej som bodde hos dem nu (i mitt gamla rum!), bilen till foten av Ste Victoire för att kunna vandra lite och profiter de (typ ta vara på/njuta av) solen, det fina vädret och landskapet.



Nästan för fint. Passade på att plocka vilt växande rosmarin och timjan också!



Kom tillbaka till Nice på söndagskvällen med helt ny energi. Merci pour un super week-end!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0