بابا مياد


Ikväll kommer pappa (rubrik)! Ååh jag är taggad. Har planerat lite grejer vi kan göra. Blir kul att visa Aix nu när man hittar och vet vart saker ligger. Det har varit superfin vårväder hela veckan men lördag och söndag ska det tydligen regna (fast med temperaturer på runt 15 grader). Hoppas regnet skonar lördagsmarknaden bara, för dit måste vi gå. Och det är ju inte kul att åka till Marseille ifall det regnar heller. Nåväl.

Igår kollade jag, vår värdsyster och monsieur på Pirates of the Caribbean 1 (eller Pirates des Caraïbes då) dubbat på franska (!) Keira Knightelys röst var ganska hemsk, men annars var det inte så farligt som jag trodde. Jobbade igår också, det var kul, gillar verkligen min chef. Och stammisarna känner igen mig och har tydligen frågat efter mig nu när jag inte jobbat på två veckor! Men det kanske inte är så konstigt så ofta som hon presenterar mig. Vet inte hur många gånger jag hört "Je vous présente Vida, ma petite stagiaire. Elle est ici pour m'aider trois fois par semaine."

Oj vad jag babblar. Har inget annat att göra heller i för sig, börjar inte jobba förrän kl. 12. Åh, vi lyssnade på "Alors on danse" femtioelva gånger på andra lektionen igår. Analyserade låten och sjöng den också. Den är inte så himla glad alltså, typ "jag är deprimerad, vill glömma alla problem, alltså lyssnar jag på sjukt hög musik, super och tar droger". Hade inte jag fattat, hade i för sig inte sett musikvideon heller. Ja, nu vet ni det, om ni inte visste det förut.



Sen har vi lärt oss massa slang och "verlan". Verlan är när man tar ett ord och byter plats på stavelserna, tex. Stromae som gjort Alors on danse, stro-mae = maestro.

Ok, nu ska jag sluta skriva här och börja göra mig i ordning.

Bon journée!! (Den försvunna energin är tillbaka?)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0