Vida vs. Internet


Jag har krigat mot Internet sen i går kväll. Nu försvann anslutningen igen. Hmph. Nu är den tillbaka litegrann. Väntar med spänning på om jag lyckas publicera det här inlägget. Om jag sätter mig i korridoren funkar det men golvet är iskallt (stengolv) och det känns ju lite jobbigt att sitta där hela tiden. Kanske köper en egen trådlös, bärbar USB-sak (vet bara vad det heter på finska av någon anledning, vad heter det på svenska?).

I går hade vi som sagt intro och nivåtest. Hamnade i grupp 3 i dag och läraren verkar jättebra. Förbud att prata annat än franska i skolan annat än i nödsituationer "si c'ést un catastrophe, vouz pouvez parler anglais avec moi (min lärare) ou suedois avec la directrice" eller nåt i den stilen sa han. De andra studenterna är jättetrevliga liksom hon som jag delar familj med.

Det är jättekallt inomhus (tycker alla svenskar, vår lärare sover tydligen med 16 grader och monsieur i familjen frågade mig om det inte var för varmt i mitt rum (?!?!)). Jag som fryser hemma. Men det är ganska mysigt att ha mycket kläder på sig och tofflor och så. Och snart blir det våååår. Nu är det varmt när solen skiner, men ganska kallt annars, det har regnat lite i går och i dag. Och när det blåser Mistral-vind är det tydligen inte kul. Har sett massa palmer i trädgårdarna i dag dock, fast de är nog planterade för de växer mest i Marseille som jag förstår det.

Har redan fått skriva in tre redovisningar och en essä-läxa i almanackan. Men det sköna är att det inte är några prov eller betyg; bara att lära sig. Alla vi som skulle ha praktik har valt att skjuta upp det en månad så vi hinner bli mer flytande i franska och hänga med i deras normala samtalstempo.

I morgon ska jag nog köpa sim-kort och fråga om den där Internet saken.

Älskar er alla hemma också :') <3

Kommentarer
Postat av: Sophia

DONGEL! ;)



Njuuuut nu Vida! :)

Puuusss <3

2011-01-04 @ 20:57:05
URL: http://fianpians.blogg.se/
Postat av: Vida

ÅH tack! Kunde inte för mitt liv komma på det! <3

2011-01-04 @ 22:04:49
Postat av: Behrouz

Bra Vidajan,

När man läser dina text känns det att man upplever där du är och det är en härligt känsla.

Jag känner att jag är hos dig.

Lycka till och ha det bra.

Kram

2011-01-05 @ 11:49:06
URL: http://vizdas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0