Dialekter


Alltså en återkommande konversation här har varit dialekter då vi svenskar ju är från olika delar av Sverige. Ett ord jag aldrig hört förut var bamba vilket man använder hela tiden i Göteborg. Betyder skolmatsal. Caroline säger la och gött och kiligt (tror jag det stavas?) ganska ofta. Tycker det är så himla underbart med olika dialekter. :)

Men till min besvikelse har jag inte hittat några roliga ord från Stockholm som folk inte känner till... Föra (alltså förfesta, inte föra i dans) var i för sig ett, lack (som i arg) också men inte så mycket mer. Such a disappointment, Sthlm svek mig lite här.

Har ni några speciella Stockholmska ord? Donnez-moi s'il vous plaît!



Stockholm en été.

Förrsten, trodde inte Stockholm hade så dåligt rykte. Typ det att Stockholmare skulle tycka att de är lite bättre än alla andra. Fett synd...

Kommentarer
Postat av: PT

Hur många "lax" har du brännt? "Päron" är ett till stockholmsord, du pratade ju med dina "päron" alldeles nyss. "Dissar" du min nya "frilla"? "Prilla" är ett slangord för snus. "Frilla" är det inte en frisyr?

2011-02-09 @ 19:12:53
Postat av: Irene

deg = pengar, bulle = taxi, lax/lakan = 1000kr, röding = 500kr, dekis = något är förfallet, muggen = toaletten, lägga en pizza = spy (är det sthlm?), en barre = lägenhet, bomma = låna fast inte lämna tillbaka, typ en cigg. sen finns de ju maaassa mer :p haha, enjoy!

2011-02-10 @ 01:22:56
URL: http://jailsnail.blogg.se/
Postat av: PT

Några till. Tuben finns i Stockholm, såväl blixthalkan och då kan man behöva ta en brännare. pundare = narkoman, ågren = ångest (mildare) polare = kompis

2011-02-11 @ 18:18:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0